Selviana, Selviana (2025) Students' Perception On Use Of “X” As A Learning Medium To Assist Speaking Skills: A Narrative Inquiry. Undergraduate Thesis thesis, UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan.
![]() |
Text
2520050_Cover_Bab I dan Bab V.pdf Download (464kB) |
![]() |
Text
2520050_Full Text.pdf Download (799kB) |
![]() |
Text
8 PREFACE SEVIANA FIX(2).pdf Download (33kB) |
Abstract
ABSTRACT In the digital era, the integration of social media in education has opened new opportunities for language learning, particularly in improving speaking skills. This research explores students’ perceptions of using "X Spaces," a live audio conversation feature on the X platform (formerly Twitter), as a medium to support English speaking practice. Using a qualitative narrative inquiry approach, the study involved five senior high school students in Pekalongan who have experience using X Spaces for learning purposes. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed thematically. The findings reveal that most students perceive X Spaces as an effective and enjoyable tool for practicing speaking. It offers flexibility, increases confidence, and fosters motivation through positive peer feedback. Students appreciated the informal and anonymous setting, which reduced speaking anxiety. However, some challenges such as lack of familiarity with the platform and fear of mispronunciation were also noted. This study concludes that X Spaces has the potential to enhance speaking skills when supported with structured activities and proper guidance. It highlights the importance of digital literacy, emotional support, and strategic implementation in maximizing the educational use of social media. These insights are expected to inform educators in designing more innovative and student-centered speaking instruction. Keywords: Students’ perception, X Spaces, speaking skills, social media, narrative inquiry ABSTRAK Di era digital, integrasi media sosial dalam pendidikan telah membuka peluang baru untuk pembelajaran bahasa, khususnya dalam meningkatkan keterampilan berbicara. Penelitian ini mengeksplorasi persepsi siswa tentang penggunaan "X Spaces," fitur percakapan audio langsung di platform X (sebelumnya Twitter), sebagai media untuk mendukung praktik berbicara bahasa Inggris. Dengan menggunakan pendekatan penyelidikan naratif kualitatif, penelitian ini melibatkan lima siswa sekolah menengah atas di Pekalongan yang memiliki pengalaman menggunakan X Spaces untuk tujuan pembelajaran. Data dikumpulkan melalui wawancara semi-terstruktur dan dianalisis secara tematis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa sebagian besar siswa menganggap X Spaces sebagai alat yang efektif dan menyenangkan untuk berlatih berbicara. Alat ini menawarkan fleksibilitas, meningkatkan kepercayaan diri, dan menumbuhkan motivasi melalui umpan balik positif dari teman sebaya. Siswa menghargai suasana yang informal dan anonim, yang mengurangi kecemasan berbicara. Namun, beberapa tantangan seperti kurangnya keakraban dengan platform dan ketakutan salah pengucapan juga dicatat. Penelitian ini menyimpulkan bahwa X Spaces berpotensi meningkatkan keterampilan berbicara jika didukung dengan kegiatan terstruktur dan bimbingan yang tepat. Penelitian ini menyoroti pentingnya literasi digital, dukungan emosional, dan implementasi strategis dalam memaksimalkan penggunaan media sosial untuk pendidikan. Wawasan ini diharapkan dapat memberikan informasi kepada para pendidik dalam merancang pembelajaran berbicara yang lebih inovatif dan berpusat pada siswa. Kata kunci: Persepsi siswa, X Spaces, keterampilan berbicara, media sosial, penyelidikan naratif
Item Type: | Thesis (Undergraduate Thesis) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: |
|
||||||||
Uncontrolled Keywords: | Students’ perception, X Spaces, speaking skills, social media, narrative inquiry | ||||||||
Subjects: | 400 LANGAUGE (BAHASA) > 420 English and Old English, Anglo-Saxon (Bahasa Inggris, Anglo-Saxon) > 420 English/Bahasa Inggris | ||||||||
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Prodi Tadris Bahasa Inggris | ||||||||
Depositing User: | UIN Gus Dur Ftik | ||||||||
Date Deposited: | 18 Jul 2025 05:33 | ||||||||
Last Modified: | 18 Jul 2025 05:33 | ||||||||
URI: | http://etheses.uingusdur.ac.id/id/eprint/14858 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |