Teacher’s Strategies In Teaching Pronunciation For Primary School Students Using Songs On Cocomelon Youtube Channel

Aulia, Nadhifatul (2023) Teacher’s Strategies In Teaching Pronunciation For Primary School Students Using Songs On Cocomelon Youtube Channel. Undergraduate Thesis thesis, UIN K.H. ABDURRAHMAN WAHID PEKALONGAN.

[img] Text
2519095_Cover_Bab I dan Bab V.pdf

Download (1MB)
[img] Text
2519095_Full Text.pdf

Download (1MB)
Official URL: https://perpustakaan.uingusdur.ac.id/portal-pustak...

Abstract

ABSTRAK Penggunaan lagu-lagu pada channel youtube cocomelon untuk anak belajar bahasa inggris dapat membantu anak untuk mempermudah proses belajar mengajar. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana strategi guru dalam mengajar pronunciation (pelafalan) untuk siswa sekolah dasar menggunakan lagu di channel youtube cocomelon, dan tantangan nya. Karena mengajar siswa di tempat yang menggunakan EFL jauh lebih menantang dibandingkan mengajar ESL. Peneliti mengambil sampel satu orang guru di sebuah sekolah dasar di Pekalongan yang menggunakan lagu-lagu di channel youtube cocomelon dalam proses pembelajaran untuk dapat berpartisipasi dalam penelitian ini. Rancangan penelitian ini menggunakan wawancara yang difokuskan pada strategi guru menggunakan lagu sebagai media pembelajaran siswa dan tantangannya. Hasil dari penelitian ini adalah guru memiliki beberapa strategi yang digunakan untuk mengajar pronunciation melalui lagu cocomelon, diantaranya drilling, tongue twister, game, dan lyric composition. Selain itu, peneliti juga menemukan beberpa hambatan guru ketika mengajar pronunciation menggunakan lagu cocomelon, antara lain siswa merasa takut dan kurang percaya diri, guru mengalami kesulitan untuk memanage tingkah laku siswa, peralatan yang digunakan sebagai media terbatas, dan juga keterbatasan waktu dalam mengajar di kelas. Peneliti berharap dengan adanya penelitian ini, pembaca dapat memanfaatkan penelitian ini agar menjadi rujukan mereka dan melengkapi penelitian yang belum lengkap ini. Kata kunci: Strategi Guru, EFL, Pengucapan, Pengajaran Bahasa Inggris bagi Pembelajar Muda, Lagu. ABSTRACT Using songs on the Cocomelon YouTube channel for children learning English can help children to make the teaching and learning process easier. The aim of this research is to find out what teachers' strategies are in teaching pronunciation to elementary school students using songs on the Cocomelon YouTube channel, and the challenges. Because teaching students in a place that uses EFL is much more challenging than teaching ESL. Researchers took a sample of one teacher at an elementary school in Pekalongan who used songs on the Cocomelon YouTube channel in the learning process to be able to participate in this research. This research design uses interviews that focus on teachers' strategies for using songs as a medium for student learning and their challenges. The results of this research are that teachers have several strategies that are used to teach pronunciation through cocomelon songs, including drilling, tongue twisters, games, and lyric composition. Apart from that, researchers also found several obstacles for teachers when teaching pronunciation using the cocomelon song, including students feeling afraid and lacking self-confidence, teachers having difficulty managing student behavior, limited equipment used as media, and also limited time in teaching in class. . Researchers hope that with this research, readers can use this research to become their reference and complete this incomplete research.. Keywords: Teacher Strategies, EFL, Pronunciation, Teaching English Young Learners, Song.

Item Type: Thesis (Undergraduate Thesis)
Supervisor:
ContributionSupervisorNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorBurhanuddin, AhmadUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Uncontrolled Keywords: Kata kunci: Strategi Guru, EFL, Pengucapan, Pengajaran Bahasa Inggris bagi Pembelajar Muda, Lagu.
Subjects: 400 LANGAUGE (BAHASA) > 420 English and Old English, Anglo-Saxon (Bahasa Inggris, Anglo-Saxon) > 420 English/Bahasa Inggris
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Prodi Tadris Bahasa Inggris
Depositing User: UIN Gus Dur Ftik
Date Deposited: 20 Nov 2023 08:55
Last Modified: 20 Nov 2023 08:55
URI: http://etheses.uingusdur.ac.id/id/eprint/4703

Actions (login required)

View Item View Item