An Analysis Of Gender Representation In English Textbook Entitled “English For Nusantara” At Seventh-Grade Students

Munasyarifah, Munasyarifah (2024) An Analysis Of Gender Representation In English Textbook Entitled “English For Nusantara” At Seventh-Grade Students. Undergraduate Thesis thesis, UIN K.H. ABDURRAHMAN WAHID PEKALONGAN.

[img] Text
2520048_Cover_Bab I dan Bab V.pdf

Download (320kB)
[img] Text
2520048_Full Text.pdf
Restricted to Registered users only

Download (597kB)
Official URL: https://perpustakaan.uingusdur.ac.id/portal-pustak...

Abstract

Penelitian ini menganalisis representasi gender dalam buku teks bahasa Inggris berjudul “Bahasa Inggris untuk Nusantara” untuk Siswa Kelas Tujuh yang diterbitkan oleh Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana representasi gender dalam buku teks Bahasa Inggris untuk Nusantara untuk siswa kelas tujuh menggunakan teori tata bahasa visual oleh Kress & van Leeuwen (2006) untuk menganalisis teks visual. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif yang menyelidiki ciri-ciri gender seperti apa yang muncul pada gambar buku teks SMP yang direpresentasikan laki-laki dan perempuan. Studi ini menemukan bahwa stereotip sering digunakan untuk mewakili kedua gender, sehingga menyebabkan representasi gender yang tidak setara. Laki-laki digambarkan memiliki strategi berbahasa yang lebih dominan dan lebih banyak menggunakan ruang publik, sedangkan perempuan digambarkan lebih banyak memiliki ruang privat dan pasif. Kata Kunci: representasi gender, buku teks bahasa Inggris, gambar. ABSTRACT The research analyzed gender representation in English textbooks entitled “English for Nusantara” for Seventh-Grade Students published by the Indonesian Ministry of Education and Culture. This research aims to find out 'how gender is represented in the English for Nusantara textbook for seventh-grade students' using the theory of visual grammar by Kress & van Leeuwen (2006) to analyze the visual text. The study used descriptive qualitative, which investigates what kind of gender features emerged for the male and female-represented image of textbooks for junior high school. The study found that stereotypes are often used to represent both genders, which leads to unequal gender representations. Males are portrayed as having more dominant language strategies and using more public spaces, whereas women are portrayed as having more private spaces and being passive. Keywords: gender representation, English textbook, image.

Item Type: Thesis (Undergraduate Thesis)
Supervisor:
ContributionSupervisorNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorHardini, IsrianiUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Uncontrolled Keywords: representasi gender, buku teks bahasa Inggris, gambar.
Subjects: 400 LANGAUGE (BAHASA) > 420 English and Old English, Anglo-Saxon (Bahasa Inggris, Anglo-Saxon) > 420 English/Bahasa Inggris
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Prodi Tadris Bahasa Inggris
Depositing User: UIN Gus Dur Ftik
Date Deposited: 19 Jul 2024 03:33
Last Modified: 19 Jul 2024 03:33
URI: http://etheses.uingusdur.ac.id/id/eprint/9041

Actions (login required)

View Item View Item