Ariska, Ria (2025) The Use Of Tongue Twisters To Learn English Pronunciation. Undergraduate Thesis thesis, UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan.
![]() |
Text
2521020_Cover_Bab I dan Bab V.pdf Download (367kB) |
![]() |
Text
2521020_Full Text.pdf Restricted to Registered users only Download (745kB) |
![]() |
Text
19 ENCLOSURE.pdf Restricted to Repository staff only Download (128kB) |
Abstract
Pronunciation merupakan salah satu aspek yang penting dalam sebuah bahasa. Salah satu cara yang bisa dilakukan agar bisa memiliki kemampuan pengucapan seperti native speaker adalah dengan sering latihan menggunakan teknik yang tepat. Tongue twisters merupakan salah satu teknik yang bisa digunakan untuk latihan pronunciation. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi yang digunakan siswa dalam belajar pronunciation menggunakan tongue twisters serta manfaat dan tantangan yang mereka hadapi selama belajar. Partisipan dalam penelitian ini adalah 5 siswa yang tergabung dalam sebuah English club di sebuah SMA di Pekalongan. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa siswa menggunakan berbagai strategi dalam menggunakan tongue twisters untuk belajar pronunciation, diantaranya Memori, Cognitive, Compensation, Metacognitive, Affective, dan Social. Dengan menerapkan strategi-strategi tersebut, para siswa merasakan manfaat dari penggunaan tongue twisters diantaranya yaitu meningkatnya pronunciation skill, melatih focus dan konsentrasi selama belajar, dan meningkatkan rasa percaya diri untuk mengucapkan kata-kata berbahasa inggris dan berbicara dalam bahasa inggris. Namun, para siswa juga menghadapi kesulitan tersendiri dalam belajar pronunciation menggunakan tongue twisers, diantaranya yaitu sulitnya mengucapkan kata-kata yang hampir samma dan berulang secara cepat serta sulitnya mengucapkan kata-kata asing. ABSTRACT Pronunciation is one of the important aspects of a language. One way to have pronunciation skills like a native speaker is a practice using the right techniques. Tongue twisters are one of the techniques that can be used for pronunciation practice. This study aims to determine the strategies used by students in learning pronunciation using tongue twisters and the benefits and challenges they face while learning. Participants in this study were 5 students who were members of an English club at a high school in Pekalongan. This study used a qualitative method with a case study approach. The results of this study indicate that students use various strategies in using tongue twisters to learn pronunciation, including Memory, Cognitive, Compensation, Metacognitive, Affective, and Social. By implementing these strategies, students feel the benefits of using tongue twisters including increasing pronunciation skills, training focus and concentration while learning, and increasing self-confidence to pronounce English words and speak English. However, students also face their own difficulties in learning pronunciation using tongue twisters, including the difficulty of pronouncing almost the same words repeatedly and the difficulty of pronouncing foreign words. Keywords: Pronunciation Learning, Tongue Twisters, Strategies
Item Type: | Thesis (Undergraduate Thesis) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: |
|
||||||||
Additional Information: | Pembelajaran Pronunciation, Tongue Twisters, Strategi | ||||||||
Subjects: | 400 LANGAUGE (BAHASA) > 420 English and Old English, Anglo-Saxon (Bahasa Inggris, Anglo-Saxon) > 420 English/Bahasa Inggris | ||||||||
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Prodi Tadris Bahasa Inggris | ||||||||
Depositing User: | UIN Gus Dur Ftik | ||||||||
Date Deposited: | 12 Mar 2025 01:30 | ||||||||
Last Modified: | 12 Mar 2025 01:30 | ||||||||
URI: | http://etheses.uingusdur.ac.id/id/eprint/12301 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |