Affandi, Tasya Noor (2025) Senior High School Students’ Strategies And Difficulties Of Using Instagram Reels For Practicing Listening. Undergraduate Thesis thesis, UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan.
![]() |
Text
2520110_Cover_Bab I dan V.pdf Download (489kB) |
![]() |
Text
2520110_Full Text.pdf Restricted to Registered users only Download (820kB) |
![]() |
Text
17 APPENDICES_Print.pdf Restricted to Repository staff only Download (155kB) |
Abstract
Keterampilan mendengarkan merupakan aspek penting dalam pembelajaran bahasa Inggris, namun banyak siswa SMA di Indonesia mengalami kesulitan akibat keterbatasan bahan autentik dan rendahnya motivasi belajar. Instagram Reels sebagai platform media sosial populer menawarkan peluang praktik mendengarkan yang menarik dan autentik sesuai dengan kebiasaan digital siswa. Namun, penelitian mengenai strategi dan kesulitan siswa dalam menggunakan Instagram Reels untuk latihan mendengarkan masih terbatas. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi strategi dan kesulitan yang dialami siswa SMA saat menggunakan Instagram Reels dalam melatih keterampilan mendengarkan bahasa Inggris. Dengan pendekatan kualitatif naratif, data dikumpulkan dari dua belas peserta melalui catatan mendengarkan dan wawancara semi-terstruktur, kemudian dianalisis secara tematik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa menggunakan berbagai strategi metakognitif dan kognitif seperti perencanaan, pengulangan, dan analisis konteks, serta strategi sosial-emosional untuk meningkatkan pemahaman. Kesulitan utama yang ditemukan meliputi pemahaman aksen yang beragam, ekspresi idiomatik, dan kecepatan bicara yang tinggi. Meski demikian, siswa tetap gigih dengan menggunakan pengulangan dan petunjuk visual untuk membantu pemahaman.Penelitian ini menegaskan potensi Instagram Reels sebagai media praktik mendengarkan autentik yang dapat meningkatkan motivasi dan menjembatani pembelajaran formal dan informal. Temuan ini memberikan wawasan praktis bagi pendidik dalam mengintegrasikan media sosial ke dalam pembelajaran bahasa. Kata kunci: Mendengarkan, Instagram Reels, Strategi, Kesulitan ABSTRACT Listening comprehension is a crucial skill in learning English, yet many senior high school students in Indonesia face challenges due to limited authentic materials and low motivation. Instagram Reels, a popular social media platform, offers engaging and authentic listening practice aligned with students’ digital habits. However, research on students’ strategies and difficulties in using Instagram Reels for listening practice is limited. This study aims to explore the strategies and difficulties senior high school students experience when using Instagram Reels to practice English listening skills. Using a qualitative narrative inquiry, data were collected from twelve participants through listening logs and semi-structured interviews and analyzed thematically. Findings show that students employ metacognitive and cognitive strategies such as planning, repetition, and contextual analysis, as well as socio-emotional strategies to improve comprehension. Common difficulties include understanding different accents, idiomatic expressions, and fast speech. Despite these challenges, students persist by using repetition and visual cues to aid understanding. This study highlights Instagram Reels’ potential to provide authentic listening practice, enhance motivation, and bridge formal and informal language learning. The findings offer practical insights for educators integrating social media into language teaching and contribute to understanding digital media’s role in language education. Keywords: Listening, Instagram Reels, Strategies, Difficulties
Item Type: | Thesis (Undergraduate Thesis) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: |
|
||||||||
Uncontrolled Keywords: | Mendengarkan, Instagram Reels, Strategi, Kesulitan | ||||||||
Subjects: | 400 LANGAUGE (BAHASA) > 420 English and Old English, Anglo-Saxon (Bahasa Inggris, Anglo-Saxon) > 420 English/Bahasa Inggris | ||||||||
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Prodi Tadris Bahasa Inggris | ||||||||
Depositing User: | UIN Gus Dur Ftik | ||||||||
Date Deposited: | 16 Jul 2025 03:58 | ||||||||
Last Modified: | 16 Jul 2025 03:58 | ||||||||
URI: | http://etheses.uingusdur.ac.id/id/eprint/14445 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |