Investigating Shadowing Technique To Reinforce English Pronunciation Skills For Senior High School In Jakarta

Karisma, Shafa (2025) Investigating Shadowing Technique To Reinforce English Pronunciation Skills For Senior High School In Jakarta. Undergraduate Thesis thesis, UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan.

[img] Text
2521040_Cover_Bab I dan Bab V.pdf

Download (460kB)
[img] Text
2521040_Full Text.pdf

Download (695kB)
[img] Text
17 ENCLOSURE.pdf

Download (61kB)
Official URL: https://perpustakaan.uingusdur.ac.id/

Abstract

ABSTRACT Pronunciation is one of the important aspects of the English language that requires lifelong learning. Language is dynamic and continues to develop into new words and phrases. As students encounter new words, phrases, and accents throughout their lives, they must learn to adapt their pronunciation through practice, exposure, and continuous refinement. There are definitely ways or techniques that can be used to make learning a language easier for students. One technique that students can use to learn English pronunciation easily is the shadowing technique. The shadowing technique is a learning technique where students imitate the speech of native speakers directly and as quickly as possible, to increase the clarity and accuracy of pronunciation. This study aims to investigate English pronunciation skills in high school students, examine students' positive and negative experiences in learning pronunciation using shadowing techniques, and describe how shadowing techniques can support students' pronunciation skills through the pronunciation aspects taught. This research uses a qualitative method with a narrative inquiry approach. Participants in this research were 4 senior high schools. Data collection in this research used observation and semi-structured interviews, which were then analyzed using thematic analysis of the research results. The research results show that shadowing techniques can significantly help increase students' confidence in speaking, improve intonation, and clarify articulation. However, some students face challenges in keeping up with the pace and rhythm of native speakers, highlighting the importance of continuous repetition. This research concludes that the shadowing technique can be an effective strategy to strengthen English pronunciation skills if it is applied in a structured manner and adapted to students' individual needs. It is hoped that these findings will provide insight for students that learning English pronunciation is not difficult if you apply one of the techniques that can make it easier for students to learn independently. And can provide insight into English teachers in developing innovative and effective learning methods. Keywords: Shadowing Technique, Pronunciation, Learning Process ABSTRAK Pengucapan merupakan salah satu aspek penting dalam bahasa Inggris yang memerlukan pembelajaran seumur hidup. Bahasa bersifat dinamis dan terus berkembang menjadi kata-kata dan frasa baru. Saat siswa menemukan kata-kata, frasa, dan aksen baru sepanjang hidup mereka, mereka harus belajar menyesuaikan pengucapan mereka melalui latihan, pemaparan, dan penyempurnaan berkelanjutan. Pasti ada cara atau teknik yang dapat digunakan untuk membuat pembelajaran bahasa menjadi lebih mudah bagi siswa. Salah satu teknik yang dapat digunakan siswa untuk mempelajari pengucapan bahasa Inggris dengan mudah adalah teknik shadowing. Teknik shadowing merupakan teknik pembelajaran di mana siswa meniru ucapan penutur asli secara langsung dan secepat mungkin, untuk meningkatkan kejelasan dan keakuratan pengucapan. Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki keterampilan pengucapan bahasa Inggris pada siswa sekolah menengah, mengkaji pengalaman positif dan negatif siswa dalam mempelajari pengucapan menggunakan teknik shadowing, dan mendeskripsikan bagaimana teknik shadowing dapat mendukung keterampilan pengucapan siswa melalui aspek-aspek pengucapan yang diajarkan. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan narrative inquiry. Partisipan dalam penelitian ini adalah 4 SMA. Pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan observasi dan wawancara semi terstruktur, yang kemudian dianalisis menggunakan analisis tematik hasil penelitian. Hasil penelitian menunjukkan bahwa teknik shadowing dapat membantu meningkatkan rasa percaya diri siswa dalam berbicara, memperbaiki intonasi, dan memperjelas artikulasi secara signifikan. Namun, beberapa siswa menghadapi tantangan dalam mengikuti kecepatan dan irama penutur asli, menyoroti pentingnya pengulangan yang berkelanjutan. Penelitian ini menyimpulkan bahwa teknik shadowing dapat menjadi strategi yang efektif untuk memperkuat keterampilan pengucapan bahasa Inggris jika diterapkan secara terstruktur dan disesuaikan dengan kebutuhan individu siswa. Diharapkan temuan ini akan memberikan wawasan bagi siswa bahwa mempelajari pengucapan bahasa Inggris tidaklah sulit jika menerapkan salah satu teknik yang dapat memudahkan siswa untuk belajar secara mandiri. Dan dapat memberikan wawasan bagi guru bahasa Inggris dalam mengembangkan metode pembelajaran yang inovatif dan efektif. Kata Kunci: Teknik Shadowing, Pengucapan, Proses Pembelajaran

Item Type: Thesis (Undergraduate Thesis)
Supervisor:
ContributionSupervisorNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorFaradhillah, NadiaUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Uncontrolled Keywords: Shadowing Technique, Pronunciation, Learning Process
Subjects: 400 LANGAUGE (BAHASA) > 420 English and Old English, Anglo-Saxon (Bahasa Inggris, Anglo-Saxon) > 420 English/Bahasa Inggris
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Prodi Tadris Bahasa Inggris
Depositing User: UIN Gus Dur Ftik
Date Deposited: 14 Jul 2025 07:30
Last Modified: 14 Jul 2025 07:30
URI: http://etheses.uingusdur.ac.id/id/eprint/14144

Actions (login required)

View Item View Item