Azka, Milatil (2024) The Steps Of Total Physical Response (TPR) In Extracurricular Program To Develop Junior High School Students’ English Vocabulary. Undergraduate Thesis thesis, UIN K.H. ABDURRAHMAN WAHID PEKALONGAN.
Text
2520073_Cover_Bab I dan Bab V.pdf Download (487kB) |
|
Text
2520073_Full Text.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text
16 ENCLOSURE.pdf Restricted to Repository staff only Download (1MB) |
Abstract
The TPR (Total Physical Response) method is a language teaching method that involves speech and action. TPR teaching is related to the coordination of commands, speech and movements so that it is easier for a child to master a language in his learning. In this research, researcher used the TPR method in an extracurricular program to develop understanding of English in one of the junior high schools in Pekalongan City. The aim of this research is to find out the stages in using the TPR method in extracurricular programs to develop English language knowledge and why use the TPR method to develop English language knowledge in junior high schools. A qualitative case study approach was used in this research. The participants in this research were five students from grade 7 and one extracurricular teacher. Data was collected through observation, interviews and documentation. The results of this research show that teachers carry out four stages of TPR in their learning, namely review, new command, role reversal, and reading and writing. Apart from that, applying the TPR method can restore student focus and make learning fun. When applying the TPR method, it was also discovered that students not only responded with physical movements but also with verbal responses. Interview data shows that the TPR method really helps teachers in extracurricular learning programs because being in the last hour makes it difficult for teachers to refocus students, teachers are more creative in their learning and makes it easier for students to gain knowledge of English. Metode TPR (Total Physical Response) adalah salah satu metode pengajaran bahasa yang melibatkan ucapan dan tindakan. Pengajaran TPR berhubungan antara koordinasi perintah, ucapan dan gerak sehingga seorang anak lebih mudah untuk menguasai suatu bahasa dalam pembelajarannya. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan metode TPR dalam program ektrakulikuler untuk mengembangkan pemahaman bahasa Inggris di salah satu SMP di Kota Pekalongan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui tahapan dalam menggunakan metode TPR di ekstrakulikuler program untuk mengembangkan ilmu bahasa Inggris dan mengapa menggunakan metode TPR untuk mengembangkan ilmu bahasa Inggris di SMP tersebut. Pendekatan kualitatif studi kasus digunakan dalam penelitian ini. Partisipan penelitian ini adalah lima siswa dari kelas 7 dan satu guru ektrakulikuler. Data dikumpulkan melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa guru melakukan empat tahapan TPR dalam pembelajaranya, yaitu review, new command, role reversal, dan reading and write. Selain itu, dengan menerapkan metode TPR dapat mengembalikan fokus siswa dan pembelajaran menjadi menyenangkan. Pada penerapan metode TPR diketahui juga ternyata siswa tidak hanya merespon dengan gerakan fisik saja tetapi juga dengan respon ucapan. Data wawancara menunjukkan bahwa metode TPR sangat membantu guru dalam pembelajaran ekstrakulikuler program di karenakan berada di jam terakhir membuat guru kesulitan untuk memfokuskan kembali siswa, guru lebih kreatif dalam pembelajarannya serta membuat siswa lebih mudah mengetahui pengetahuan bahasa Inggris.
Item Type: | Thesis (Undergraduate Thesis) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: |
|
||||||||
Uncontrolled Keywords: | Metode Total Physical Response (TPR), Program Ekstrakulikuler, Kosakata, Total Physical Response (TPR) Method, Extracurricular Program, Vocabulary. | ||||||||
Subjects: | 400 LANGAUGE (BAHASA) > 420 English and Old English, Anglo-Saxon (Bahasa Inggris, Anglo-Saxon) > 420 English/Bahasa Inggris | ||||||||
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Prodi Tadris Bahasa Inggris | ||||||||
Depositing User: | UIN Gus Dur Ftik | ||||||||
Date Deposited: | 21 Jun 2024 08:35 | ||||||||
Last Modified: | 19 Jul 2024 04:32 | ||||||||
URI: | http://etheses.uingusdur.ac.id/id/eprint/8524 |
Actions (login required)
View Item |